ماشین‌آلات ساختمان‌سازی

اهمیت آشنایی با ماشین‌آلات ساختمان‌سازی در چیست؟ باید بدانیم که منابع لازم برای ساخت به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. منابع انسانی
  2. ماشین آلات
  3. مصالح ساختمانی

نکته جالب توجه اینجاست که ماشین آلات تاثیر زیادی را بر هزینه های پروژه های عمرانی میگذارند، به این صورت که :

در پروژه های ساختمانی سازی ۱۰ تا ۳۰ درصد

در پروژه های راهسازی ۵۰ تا ۷۰ درصد

و در پروژه های سدسازی ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه های پروژه را شامل می شوند.

البته در راستای اهمیت ماشین آلات عمرانی باید توجه کرد که گاهی اوقات و در بعضی پروژه ها با توقف یک ماشین کل کار متوقف می شود.

تاریخچه و سیر تحول ماشین‌آلات ساختمان‌سازی در جهان
فرغون

اولین ماشین ساختمانی را می توانیم فرغون بنامیم، که بصورت فرقون نیز نوشته می شود ولی نوشتار صحیح این کلمه فرگون بوده است.

زمان اختراع این ماشین احتمالا برمی گردد به زمانی که بشر چرخ را برای راحتی زندگی خود اختراع نمود.

با این حال امروزه نیز فرغون از ابزار آلات اصلی هر ساخت و سازی می باشد و حتی نوع دیجیتالی آن نیز ساخته شده است.

شروع عصر جدید

اولین ماشین سنگین ساختمانی در سال ۱۸۳۵ توسط William S. Otis به منظور تسریع در عملیات خاکبرداری ریل راه آهن ساخته شد.

اولین موتور بخار متحرک که پایه گذار ماشین آلات ساختمانی گردید درسال ۱۸۶۲ توسط Rudolf Wolf در آلمان ساخته شد.

جرثقیل

ساخت اولین جرثقیل ها به دوران روم باستان بازمی گردد. اولین جرثقیل از جنس چوپ ساخته شد و از نیروی انسان ها و حیوانات به عنوان نیروی محرکه آن استفاده می شد.

تا اینکه در دوران انقلاب صنعتی از آهن و فولاد برای ساخت جرثقیل استفاده شد و درحدود قرن ۱۹ میلادی اولین نیروی محرکه مکانیکی برای جرثقیل ها توسط موتورهای بخار تامین شد.

با گذشت زمان و به تدریج نیز جرثقیل ها به شکل امروزی خود درآمدند.

غلتک

اولین غلتک ها، غلتک های اسبی بودند که در سال ۱۸۰۰ میلادی ساخته شدند.

این غلتک ها به صورت یک استوانه چرخان بودند که با اسب کشیده می شدند.

اولین غلتک بخار نیز در سال ۱۸۸۰ توسط Buffalo Springfield ساخته شد.

اولین غلتک بنزینی نیز در سال۱۹۱۰ ساخته شد.

تراکتور

اولین تراکتور بخار در سال ۱۸۸۲ توسط Harrison Machine Works جهت مصارف کشاورزی ساخته شد.

اولین موتور بنزینی ۴ زمانه در سال ۱۸۷۶ توسط Nikolaus Otto Gottlieb Daimler و Wilhelm Maybach ساخته شد.

این اختراع زمینه ساز ساخت اولین تراکتور بنزینی در سال ۱۸۹۲ توسط John Froelich شد.

این تراکتور ۱۶ اسب بخارقدرت داشت و می توانست که دنده عقب هم برود.

اولین تراکتور بخارشنی دار در سال۱۹۰۴ توسط Benjamin Holt ساخته شد.

اولین تراکتور دیزلی نیز بین سال های ۱۹۱۷-۱۹۶۴ توسط Fordson به تولید انبوه رسید.

سایر ماشین‌آلات عمرانی و ساختمان‌سازی

اولین سنگ شکن در سال۱۹۲۰ ساخته شد.

اولین اسکریپر و بولدوزر بنزینی در سال ۱۹۲۰ساخته شد.

اولین بیل مکانیکی بنزینی در سال ۱۹۲۰ ساخته شد.

اولین گریدر بنزینی در سال۱۹۲۴ ساخته شد.

اولین لودر تراکتور نیز در سال ۱۹۲۰ توسط Fordson ساخته شد.

معرفی تاریخچه سه شرکت بزرگ ماشین آلات عمرانی (کاترپیلار، کوماتسو، هپکو)
کاترپیلار (Caterpillar) :

این شرکت که معمولا با عنوان ( CAT ) نامیده می شود یک شرکت صنایع سنگین آمریکایی است.

این شرکت قدیمی ترین وبزرگ ترین تولید کننده ماشیین آلات عمرانی سنگین، ماشین آلات استخراج معدن،

موتورهای دیزلی، موتورهای گازسوز، موتورهای درون سوز، لوکوموتیوهای دیزلی-الکتریکی و توربین های گازی و

فعالیت های راهسازی می باشد.

کوماتسو (Komatsu):

شرکت صنایع سنگین ژاپنی است، که بعنوان یکی ازبزرگترین سازندگان بولدوزر، بیل مکانیکی و لودر در جهان شناخته می شود.

این شرکت پس از کاترپیلار بزرگترین شرکت در زمینه تولید ماشین آلات راه سازی و استخراج، معادن در جهان به شمار می آید. شرکت کوماتسیو درسال ۱۹۱۷ در شهر توکیو پایتخت ژاپن، بنیان گذاشته شد.

هپکو (hepco) :

شرکت صنعتی هپکو شرکتی صنعتی برای مونتاژ ماشین آلات راهسازی است.

این شرکت تنها کارخانه تولید ماشین آلات راهسازی در ایران و خاورمیانه می باشد.

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس

و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت های اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن،

سوئد و فنلاند رسما شروع به فعالیت نمود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت

و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی ۳۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.