از سیمان چه می‌دانید؟ - انواع سیمان و کاربرد آن- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
از سیمان چه می‌دانید؟

از سیمان چه می‌دانید؟

از سیمان چه می‌دانید؟ در این مقاله سعی بر این شده که به طور مختصر سیمان را که از مصالح محبوب و کاربردی است، بهتر بشناسیم.

مروری کوتاه بر تاریخچه سیمان

اولین بار سمنت یا همان سیمان در سال 27 قبل میلاد در روم ایتالیا برای ساختمان پانتئون مورد استفاده قرار گرفت.اما این کشف سیمان به صورت رسمی نبود و کشف آن به اوایل قرن 19 در انگلستان باز می گردد.جایی که ژوزف اسپدین، بنای آجر چین از پخت آهک و خاک رس در حرارت بالا به ابتدایی ترین نوع سیمان رسید و آن را سیمان پرتلند نام گذاری کرد.تاریخچه سیمان به قرن 14 هجری شمسی (ایران) باز می گردد. در آن زمان خارجی ها برای ساخت کلیساها و سفارت خانه ها و همچنین بنادر از سیمان استفاده می کردند.از همان زمان ورود سیمان برای ساختمان سازی در ایران آغاز شد.

سیمان چیست؟

به طور خلاصه به هر ماده چسبنده ای که توانایی چسباندن ذرات به هم و یکپارچه کردن مواد معدنی با حالتی مستحکم، سیمان گفته می شود.سیمان در مجاورت با آب و در جایی که هوا وجود دارد سفت و سخت می شود و یک جسم سخت و یک پارچه را تشکیل می دهد.

بیشتر بدانید: سیمان چیست و چگونه به وجود می آید؟

مواد تشکیل دهنده سیمان چیست؟

آهک و خاک رس از مواد تشکیل دهنده سیمان می باشد که با مخلوط دوغاب و با حرارت بالا ساخته می شود.اما اگر بخواهیم واضح تر بیان کنیم، مواد تشکیل دهنده سیمان: از مصالح آهکی، خاک رس، سیلیس و انواع اکسید های معدنی از جمله: اکسید آهن، منیزیم، پتاسیم،سدیم و آلومینیوم می باشد.
مطالب مفید: مراحل ساخت پودر آلومینیوم و خمیر آلومینیوم
مواد خام تشکیل دهنده سیمان از نظر شیمایی شامل موارد زیر است.اکسید کلسیم، سیلیسیم و آهن می باشد که پس از پخت در کوره پخت می شوند که ذرات بلوری شکل می دهند و از آن ها انواع سیمان به دست می آید.

کاربرد سیمان چیست؟

کاربردهای سیمان بسته به نوع آن دارد. این بیشتر بستگی به گیرش و چسبندگی و دانه های به کار رفته در سیمان دارد.از کاربرد مهم آن می شود به ساخت بتن و بتن ریزی و چینش بلوک و آجر اشاره کرد.
امروزه در ساخت و ساز ها سیمان نقش اساسی برای ایجاد ملات و چسبندگی دارد.سیمان در سد سازی، جاده سازی، ساختمان سازی، زیبایی نمای ساختمان استفاده می شود.
همانطور که گفته شد هر سیمان به میزان سختی و گیرایش و چسبندگی و مقاومت کاربرد متفاوتی دارد.شایان ذکر است برای تولید بلوک AAC از سیمان نیز در ترکیبات اصلی آن ها استفاده می شود.
سیمان یکی از موادهای اولیه برای تولید بلوک سبک محسوب می شود.در ویدیوی زیر مقایسه بلوک سیمانی و بلوک های سبک ساختمانی را می توانید مشاهده کنید.

مقایسه اجرای بلوک سبک سیپورکس AAC با بلوک سیمانی

مقایسه اجرای بلوک سبک AAC با بلوک سیمانی

انواع سیمان

از سیمان چه می‌دانید؟ به طور کلی ترکیبات سیمان به چند دسته تقسیم می شوند که این ترکیبات باعث ایجاد تنوع و انواع مختلف در سیمان شده است. در زیر به تعدادی از انواع سیمان اشاره می کنیم.

  • سیمان پرتلند تیپ 1
  • سیمان پرتنلد تیپ 2
  • سیمان پرتلند تیپ 3
  • سیمان پرتلند تیپ 4
  • سیمان پرتلند تیپ 5
  • سیمان سفید
  • سیمان آمیخته
  • سیمان برقی

و مدل های مختلف دیگر نیز از سیمان موجود می باشد.

بیشتر بدانید: بتن غیر مسلح چیست؟

بررسی فرآورده های سیمانی

از سیمان برای ساخت و ساز متعددی استفاده می شود که به آن ها اشاره می کنیم.

  • موزاییک ساده سیمانی
  • الیاف صاف ورقه ای سیمانی
  • بتن
  • انواع بلوک سیمانی سنگین و توپر
  • بلوک سیمانی نیمه سبک
  • بلوک سیمانی سبک

با انتخاب “سایز بلوک سیپورکس” می توانید بلوک های سبک سیپورکس را در ابعاد موجود مشاهده نمایید.

بیشتر بدانید: مقایسه بلوک سیمانی با بلوک سبک سیپورکس

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.