اهمیت استانداردسازی ساختمان - ویژگی نقشه استاندارد ساختمان - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
اهمیت استانداردسازی ساختمان

اهمیت استانداردسازی ساختمان

این روزها صنعت ساختمان از صنایع بسیار مهم و اصلی شهرسازی محسوب می‌شود. در کشور ما، این اهمیت در هزینه‌ های بالای ساخت و ساز ساختمان های مدرن نمایانگر است. استانداردسازی ساختمان اهمیت ویژه ای در صنعت ساختمان و اقتصاد کشور دارد.

چرا استانداردسازی ساختمان مهم است؟!

در صورتی‌ که استانداردهای لازم برای تولید ساختمان‌ ها رعایت نشود، آسیب جدی به مالک ساختمان و ساکنین آن و هم به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.این استانداردسازی در حیطه‌ های مختلف ساختمان‌ سازی مورد توجه قرار می‌ گیرد.از همان ابتدای کار که طراحی نقشه است تا عایق‌ سازی و محافظت از ساختمان و … .بررسی ضعف ساختمان از نظر سازه و تاسیسات از نکات مهمی است که باید به آن توجه نمود.

مقیاس استانداردسازی ساختمان

استانداردسازی ساختمان در دو مقیاس “ساختمان” و “شهرسازی” مورد توجه قرار می‌ گیرد. در مقیاس ساختمان، مواردی نظیر افزایش کیفیت مصالح، اهمیت نظارت مستمر مهندسین و وجود شناسنامه‌ فنی ملک و بیمه‌ تضمین کیفیت ساختمان هنگام تحویل است. همچنین اصولی نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال می‌ توان به سرعت و صرفه‌ اقتصادی و ایمنی کار ساخت و ساز، حفاظت از محیط زیست و رعایت اصول زیبایی شناسی اشاره کرد.

یک نقشه استاندارد ساختمان چگونه باید باشد؟

نقشه استاندارد ساختمان

نقشه استاندارد ساختمان

برای تولید یک نقشه‌ استاندارد باید به زمین (متراژ، شمالی یا جنوبی بودن، لزوم وجود حیاط و ….) دقت نمود.همچین تعداد طبقات مطلوب، محل احداث پله و آسانسور، محل آشپزخانه، اتاق‌ های خواب، هال و پذیرایی و … مورد توجه است.

مصالح استاندارد ساختمان کدام است؟

استفاده از مصالح باکیفیت از مهم ترین مواردی است که در استاندارد سازی ساختمان تاثیر زیادی دارد.مهم ترین مصالحی که باید به آن توجه نمود، بلوک‌ استاندارد ساختمان است.بلوک ها باید از جهت عایق بودن، وزن مخصوص، مقاومت و اندازه و… بررسی شود.

بلوک سبک سیپورکس ” یکی از بهترین گزینه ها برای ساختمان سازی است که دارای مزایای بی شمار و هزینه کمتری نسبت به سایر بلوک های ساختمانی است.نظارت مستمر و مناسب کارفرمایان و مهندسین یکی دیگر از موارد حائز اهمیت است.در مجموع باید توجه داشت که هزینه‌ هایی که صرف استانداردسازی یک ساختمان می‌ شوند، می‌ توانند عمر آن را تا سال ها افزایش داده و مقاومت بیشتری به آن ببخشند؛ همچنین از هزینه‌ های بعدی به میزان قابل توجهی بکاهند.

مراحل استاندارد سازی ساختمان

استاندارد سازی ساختمان ها مراحل گوناگونی دارد که هر کدام از آن ها بایستی به شیوه ای دقیق و مطابق آیین نامه های مربوطه انجام شود.بدین ترتیب می‌ توان ساختمانی ایمن و استاندارد داشته باشیم که در شرایط بحرانی می تواند دوام کافی از خود نشان دهد.برای دستیابی به این هدف باید مراحل آن را به طور کامل و به قدم به قدم اجرا نمود.بدین منظور هم اقدامات زیر برای استاندارد سازی ساختمان های مختلف تدوین شده است.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: اهمیت استاندارد سازی ساختمان

بررسی کلی و سنجش ضعف ساختمان

نخستین گام برای استاندارد سازی ساختمان ها، بررسی شرایط کلی آن ها می باشد.در حقیقت بایستی قبل از هرگونه اقدام ناخواسته‌ ای، ابتدا شرایط کلی ساختمان را بررسی و نقاط ضعف آن را تشخیص داد.

این نقاط ضعف می تواند از لحاظ سازه ای و یا تأسیساتی باشد. برای مثال برخی از ساختمان های کهنه ممکن است زیرساخت مناسب اما دیواره های ضعیفی داشته باشند.در مقابل برخی از ساختمان های تازه تاسیس هم ممکن است شرایطی معکوسی را دنبال کنند.استاندارد سازی هر یک از این موارد، متناسب با نوع ساختمان و البته ضعیف که دارند، متفاوت خواهد بود.لذا بدون بررسی و سنجش کلی نمی توان تصمیم گیری های دقیقی در این رابطه اخذ نمود.لازم به ذکر است که این مرحله برای انواع ساختمان هایی که تنها نقشه اولیه خود را ارائه کرده اند هم لحاظ می شود.بدین منظور بایستی نقشه آن ها ابتدا توسط یک کارشناس مربوطه بررسی شده و نقاط ضعف آن شناسایی شود. در این حالت هزینه های نهایی افراد به مراتب کاهش پیدا می کند.

کاهش فرسودگی ساختمان

کاهش فرسودگی به عنوان دومین اقدام در پروسه استاندارد سازی ساختمان ها تلقی می شود.در حقیقت باید این موضوع را عنوان کنیم که اغلب سازنده ها در هنگام ساخت، اولویت خود را بر روی مصالح ارزان قیمت یا روش های غیر استاندارد قرار داده اند.همین فاکتور هم باعث شده تا سازه آن ها در زمان اندکی دچار فرسودگی شده و در نتیجه بافت آن ها برای سکونت مناسب نباشد.این فاکتور همان عاملی است که موجب شده تا اتفاقات مختلفی نظیر حادثه پلاسکو رخ دهد.به همین منظور هم بایستی بعد از سنجش کلی، بافت های فرسوده شناسایی شده و در جهت رفع آن ها اقدامات لازم صورت گیرد.بدین منظور اگر دیوارهای غیر باربر دارای فرسودگی باشند، بهتر است مصالح آن ها عوض شود.مازاد بر این اگر دیوارهای اصلی هم بافت فرسوده داشتند، باید به کمک ابزار ها و تکنیک های مختلف نسبت به مقاوم سازی آن ها اقدام نمود.این فاکتور در نهایت سبب می‌شود تا مقاومت کلی ساختمان افزایش پیدا کند.

رفع مشکلات ساختاری ساختمان

یکی دیگر از مشکلات رایجی که در سنجش اولیه نمایان می‌شود، وجود مشکلات ساختاری است.برای مثال نبود مقاومت کافی در ساخت راه پله ها، دیوارها و… از جمله مواردی است که یک ساختمان را از حالت استاندارد خود خارج می‌ کند.همین فاکتور هم باعث می‌ شود تا سکونت در آن دشوار شده و یا ساختمان در شرایط اضطراری متوجه زیان ها و مشکلات بسیار بیشتری بشود.بسیاری از این مشکلات ساختاری را می توان با کمک روش های نوین ساختمان سازی برطرف نمود.برای مثال این روزها می توان بدون نیاز به تخریب کلی ساختمان و تنها به وسیله ابزارهای برش پیشرفته، وضعیت تهویه و و فضای های مختلف را تغییر داد.یا این که برش های ویژه در بخش های کلی ایجاد نمود.از طرفی دیگر برخی از این مشکلات ساختاری هم ممکن است نیازمند تعمیرات گوناگون یا تخریب بخشی از فضای ساختمان باشند.برای مثال اصلاح پله ها و یا تغییر فضای داخلی خانه ممکن است نیازمند تخریب بخشی از خانه باشد.مازاد بر این نداشتن امنیت کافی در دیوار داخلی خانه ها نیازمند سازه ها و امکانات مختلف برای افزایش امنیت است.برای مثال این روزها می توان به وسیله روش های مختلفی نظیر راکت های فلزی و بتنی، مقاومت ستون ها را افزایش داد.مازاد بر این، روش های دیگری نظیر FRP می تواند بدون تخریب، حجم زیادی از مقاومت را برای ستون ها و ساختار کلی ساختمان ایجاد نماید.همین مولفه هم باعث شده تا این روزها پروسه استاندارد سازی ساختمان ها با کمترین ریسک و تخریب همراه باشد.

تخلیه یا تخریب ساختمان

آخرین اقدام برای استاندارد سازی ساختمان ها، تخلیه و یا تخریب آن می باشد.در واقع برخی از ساختمان ها ممکن است دارای مشکلات و ضعف های اساسی باشند که عملاً ممکن است ترمیم آن ها از طریق روش‌های مرسوم ممکن نباشد.از طرفی دیگر این ضعف‌ ها ممکن است خطرات زیادی را برای ساکنین به همراه داشته باشند.اگرچه ممکن است این ضعف ها در زمان زلزله و یا افزایش تعداد ساکنین خود را نشان دهند، اما در هر حال می تواند سلامت و زندگی ساکنین را تهدید نماید.به همین جهت است که کارشناسان حرفه ای، تخلیه و یا تخریب ساختمان را پیشنهاد می‌دهند.این موضوع می‌ تواند حافظ جان افراد در دراز مدت باشد؛ چرا که نمی توان حادثه های مختلف را پیش بینی نمود.لذا بایستی خود را برای آن ها آماده کرد. پس اگر ساختمان شما آمادگی لازم برای این حوادث را نداشته باشد و از طرفی قادر به رفع آن ها هم نباشید، بهتر است نسبت به تخلیه و یا تخریب ساختمان خود اقدام نمایید.برای این که این مرحله را به طور اصولی انجام دهید، سیپورکس شما را به خواندن مقاله تخریب اصولی ساختمان را دعوت می کند.

استاندارد سازی ساختمان به کمک استفاده از مصالح مناسب

بلوک هبلکس را از کجا بخریم؟

بلوک هبلکس را از کجا بخریم؟

بخش زیادی از مشکلات مربوط به ساختمان های غیر استاندارد، به مصالح ساختمانی آن ها ختم می شود.اغلب سازندگان این ساختمان ها در پروسه ساخت، اولویت خود را بر روی مصالح ارزان‌ قیمت قرار داده و همین موضوع سبب شده تا ساختمان آن ها در دراز مدت نتواند کیفیت و امنیت لازم را برایشان فراهم کند.برای مثال بسیاری از آن ها اولویت خود را بر روی بلوک های سنتی مانند بلوک سیمانی و ملات زیاد گذاشته اند.این دسته از محصولات عموما وزن بالایی داشته و همین وزن هم مقاومت آن ها در برابر زلزله و مشکلات مربوطه را کاهش می دهد.خوشبختانه این روزها چنین مشکلاتی به لطف بلوک های سبک اتوکلاو شده کاملا از بین رفته است.در واقع این دسته از بلوک ها را می توان به عنوان استاندارد ترین مصالح فعلی در بازار ایران دانست.این دسته از محصولات وزن بسیار اندکی دارند. همین مورد هم باعث می شود تا وزن ساختمان کاهش پیدا کرده و در نتیجه مقاومت آن در برابر زلزله و یا شرایط ناخواسته افزایش پیدا کند.افزون بر این موارد بلوک های سبک اتوکلاو شده نظیر بلوک هبلکس یا بلوک سیپورکس کاملا عایق صوت و حرارت می باشند.

در واقع این محصولات می توانند به سادگی مانع از انتقال صدا یا حرارت شوند. این فاکتور حریم خصوصی شما را افزایش داده و مانع از هدر رفت انرژی در خانه های شما می شود.ترکیب کلی این عوامل سبب شده تا بسیاری از کارشناسان برجسته استفاده از آن را برای پروسه استاندارد سازی ساختمان ها توصیه نمایند.چنانچه شما هم به دنبال خرید بلوک سیپورکس یا خرید بلوک هبلکس هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.برای اطلاع از جدیدترین اخبار ساختمانی به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید.

تلگرام: siporexblock

اینستاگرام: siporex.ir

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.