بلوک‌عایق چیست ؟ - مزایا و معایب بلوک عایق و انواع بلوک عایق- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
بلوک‌عایق چیست ؟

بلوک‌عایق چیست ؟

  • چه لزومی دارد که از بلوک‌عایق در ساختمان ها استفاده شود؟
  • عایق‌ سازی به چه صورت انجام می‌گیرد؟
  • بلوک عایق چیست و چه انواعی از آن وجود دارد؟

در این مقاله به بررسی هدر رفت انرژی، مزایا و معایب و اجرای بلوک‌عایق می‌پردازیم و به طور کلی پاسخ به  سوالات فوق بلوک‌عایق چیست ؟ می پردازیم.

عایق چیست و چه لزومی دارد که ساختمان‌ها عایق‌سازی شوند؟

در مقاله‌ اهمیت عایق‌سازی به طور کامل عایق را توضیح داده‌ایم. اگر به طور خلاصه بخواهیم آن را توضیح دهیم، باید بگوییم: به فرآیندی که از انتقال و اتلاف انرژی جلوگیری کند، عایق‌سازی گفته می‌شود.

عایق‌سازی به شکل گرمایی و سرمایی و همین طور صوتی امکان‌پذیر است.امروزه اهمیت عایق نمودن ساختمان‌ها بسیار بالا رفته است تا حدی که از سوی سازمان‌های مربوطه معیارها و قوانینی در این زمینه وضع شده است.سازندگان ساختمان باید از این بندهای قانونی ساختمان‌ سازی پیروی کنند.

عایق‌سازی ساختمان به چه صورت انجام می‌گیرد؟

پیشتر عایق‌سازی به روش‌های سنتی انجام می‌گرفت. به این شکل که پس از دیوارچینی و ساخت ساختمان، نسبت به عایق کردن آن اقدام میشد.
امروزه از ابتدا ساختمان با بلوک‌های سبک عایق ساخته می‌شوند. بلوک‌های عایق از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند.
همچنین در فضای شهری مانع انتقال صداهای مزاحم خارجی می‌شوند.مزیت دیگر این بلوک‌ ها این است که رطوبت را جذب نمی‌ کنند.

عایق سازی ساختمان

عایق سازی ساختمان با بلوک سبک

بلوک‌عایق چیست؟

با پیشرفت روز افزون ساخت و ساز در شهرهای مختلف و نا کارآمد بودن مصالح قدیمی در حفظ انرژی و ایجاد وزن مرده در ساختمان ها، سازندگان به مصالح جدید نظیر بلوک‌عایق رو آورده اند. بلوک عایق، همان طور که از اسمش پیداست، نقش عایق را در برابر موارد مختلف که در ادامه به آن می پردازیم، در ساختمان سازی ایفا می کند. بلوک‌عایق با خاصیت عایق حرارتی و برودتی خود، امروزه در حفظ انرژی ساختمان نقش بسزایی دارد.
علاوه بر این بلوک سبک، عایق صوتی است.

استفاده از بلوک عایق در دیوارهای جدا کننده‌ واحد های ساختمانی بسیار کار آمد عمل می‌کند و به واسطه‌ حباب های فراوان هوا در فوم موجود در این بلوک میزان عبور صدا را کاهش می‌دهد. بلوک‌ ‎های عایق نوعی از بلوک‌های سبک هستند. آن ها به دلیل تفاوت ساختاری با بلوک‌ های سنتی، ساختمان را در برابر صوت، رطوبت و حرارت عایق‌سازی می‌کنند. بلوک عایق به دو شکل تولید می‌شود:

  1.  بلوک‌هایی که از یک لایه بتن و یک لایه استایرن ساخته می‌شوند.
  2. بلوک‌هایی که به علت تخلخل یا حباب‌های هوای درونشان به شکل عایق عمل می‌کنند.

بلوک‌های aac به شکل عایق صوتی دیوارهای داخلی مشترک و عایق صوتی اتاق خواب در دیوارهای داخلی بنا مورد استفاده قرار می‌گیرند.همچنین این دیوارها تا میزان بالایی از اتلاف گرما و هدر رفتن انرژی داخل خانه جلوگیری می‌کنند.شاید بتوان گفت تنها ایراد این بلوک‌ها در زمینه‌ی عایق سازی محدودیت استفاده از آن هاست. از بلوک سبک عایق نمی‌توان در دیوارهای باربر استفاده نمود.

انواع بلوک عایق ساختمان

با وجود محبوبیت زیاد بلوک‌عایق در ساخت و ساز، به موجب کاهش هزینه ها و افزایش سرعت اجرا و دستمزد کمتر کارگر، انواع مختلف با نام های گوناگون از این بلوک سبک در بازار مصالح ساختمانی یافت می شود.
در زیر به برخی از این موارد که تحت عنوان بلوک سبک هم شناخته می شوند، اشاره می کنیم.

چرا از بلوک عایق استفاده کنیم

چرا از بلوک عایق استفاده کنیم؟

چرا باید از بلوک عایق استفاده کرد ؟

امروزه با وجود بالا بودن هزینه های انرژی و سوخت های فسیلی و البته منابع رو به پایان آن ها، سازندگان مجبور به استفاده از مصالحی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی ها شده اند. با وجود استاندارد هایی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در ساختمان ها، نظیر مبحث 19 در مقررات ملی آئین نامه استاندارد 2800 ساختمان، سازندگان ملزم به استفاده از بلوک‌عایق در ساختمان‌سازی هستند.
مبحث 19 مقرارت، سازندگان را موظف به انتخاب مصالحی می کند که باعث صرفه جویی انرژی در ساختمان شود. امروزه برای رعایت بحث صرفه جویی انرژی در ساختمان ها از انواع بلوک‌عایق حرارتی، صوتی و برودتی استفاده می شود که در ادامه به بررسی این نوع از بلوک سبک می پردازیم.

پیشنهاد سیپورکس: قیمت بلوک سبک تهران

مزایا و معایب بلوک عایق چیست؟

از مزایای بلوک‌عایق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق حرارت
  • عایق صوت و برودتی
  • مقاوم در برابر زلزله
  • مقاومت بالا در برابر حریق و آتش سوزی
  • قابل برش بودن
  • وزن سبک تر
  • کاهش وزن مرده ساختمان که باعث عدم تخریب در زلزله می شود.
  • افزایش سرعت نصب چند برابری در اجرای آن
  • کاهش هزینه ها
  • و …

اما شاید از معایب مهم این نوع از بلوک های سبک و بلوک‌عایق این باشد که بلوک عایق مناسب اجرا در دیوارهای حامل نیست.

بلوک acc در برابر چه چیزهایی عایق است؟

بلوک acc در برابر چه چیزهایی عایق است؟

بلوک acc در برابر چه چیزهایی عایق است؟

همانگونه که اشاره کردیم بلوک های ACC می توانند باعث عایق سازی در در فضای کلی خانه شما شوند.با این وجود بسیاری از افراد نمی دانند که این دسته از بلوک ها در برابر چه چیزهایی عایق هستند؟ در واقع تصور بیشتر افراد در رابطه با عایق سازی به وسیله بلوک ها تنها به چند گزینه جزئی محدود شده است.این موضوع در حالی است که اغلب بلوک های سبک می توانند در برابر طیف خاصی از آلودگی ها و مشکلات عایق باشند.اولین فاکتوری که بلوک ها مانع انتقال آن می‌شوند، آلودگی‌های صوتی است. در واقع بلوک های سبک به دلیل ساختار منحصر به فرد خود می توانند مانع از انتقال صوت بشوند.بر همین مبنا است که آلودگی های صوتی خارج از خانه نمی تواند تاثیری بر روی آرامش ساکنین خانه داشته باشد.مازاد بر این صداهای داخل محیط هم از آن خارج نمی شود. این موضوع به حفظ حریم خصوصی در آپارتمان های مسکونی کمک می کند.جلوگیری از انتقال حرارت یکی دیگر از مهمترین مولفه هایی است که بلوک های سبک در بطن خود جای داده اند.

در واقع باید عنوان کنیم که اغلب بلوک های سبک aac مبتنی بر استاندارد، می توانند به نحوی ایده آل مانع از هدر رفتن انرژی خانه شما شوند.این موضوع برای فصل های سرد و گرم سال، اهمیت بسیاری دارد. برای مثال در فصل زمستان، این بلوک ها مانع از نفوذ سرمای خارج خانه به داخل ساختمان می شود.از طرفی دیگر آن ها اجازه اتلاف گرمای داخل خانه را هم نمی دهند. ترکیب این دو موضوع در کنار هم دیگر باعث می شود تا دمای داخلی خانه های شما به شیوه ایده آل تری حفظ شود.البته باید این موضوع را عنوان کنیم که در فصل های سرد سال هم شرایط سرد خارج خانه، نمی تواند تاثیری بر روی فضای داخلی آن داشته باشد.این موضوع همان عاملی بوده که این دسته از بلوک ها را به عنوان یک عایق مناسب معرفی نموده است.

بلوک های سبک چگونه باعث عایق سازی ساختمان می شوند؟

چگونگی عایق سازی فضای داخلی ساختمان یکی دیگر از مهمترین مولفه هایی است که اغلب مشتریان در رابطه با آن سوالات زیادی دارند.در واقع آن ها نمی دانند که بلوک های سبک چگونه می‌تواند مانع از انتقال حرارت و صدا بشود. همین مورد هم سبب بروز تردید های مختلف در آن ها شده است.در این رابطه باید عنوان کنیم که اغلب بلوک های سبک مبتنی بر استاندارد سبک نظیر بلوک هبلکس، بلوک سیپورکس، بلوک سیلکس و ….. در فرآیند ساخت خود مرحله ای به نام اتوکلاو یا هوادهی دارند.در این مرحله مولکول های هوا با فشار زیاد به درون ترکیب اصلی آن ها پمپاژ می شود.در این حالت مولکول های هوا درون ساختار بتن و ماسه به دام افتاده و حباب های مختلفی را تشکیل می‌دهند.این حباب ها همان عواملی هستند که مانع از انتقال صدا و حرارت می شوند. در واقع هوا به عنوان رسانای ضعیف دما شناخته می شود.به همین جهت است که می‌تواند به خوبی فرآیند انتقال دما را مختل نماید.

از طرفی دیگر این حباب ها می تواند اختلال های گوناگونی را در فرکانس صدا به وجود بیاورند.این اختلاف ها همان عاملی است که باعث می شود تا صدای شما در پشت دیوار به طور کامل حذف شده و یا صدای نامفهومی به گوش شنوندگان برسد.چنین طراحی بی نظیری موجب شده تا این روزها بلوک سبک بتواند بیش از هر دوره دیگری برای عایق سازی ساختمان مناسب باشد.
پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: اتوکلاو چیست ؟

مزایای عایق سازی ساختمان با بلوک های سبک سیپورکس

عایق سازی ساختمان با بلوک سیپورکس

عایق سازی ساختمان با بلوک سیپورکس

بدون شک شما هم تا به این لحظه با اهمیت عایق سازی فضای داخلی خانه ها آشنا شده اید.در واقع به وسیله عایق سازی می توانید حریم خصوصی خود را افزایش داده و از طرفی دیگر آرامش بیشتری را برای خود و خانواده تان به ارمغان بیاورید.افزون بر این موارد، این فاکتور موجب کاهش هزینه های شما می شود. البته باید عنوان کنیم که عایق سازی راه های گوناگونی دارد.علاوه بر مصالح می توان از ابزارها و متریال های دیگری برای عایق سازی هم استفاده نمود.اما در این میان باید عنوان کنیم که استفاده از انواع مصالح ساختمانی مناسب و بلوک های سبک می تواند بهترین و مناسب ترین راهکار ممکن باشد.
در حقیقت به کمک بلوک های سبک شما می توانید بالاترین سطح عایق بندی را بر روی ساختمان خود اجرا نمایید.

از طرفی دیگر استفاده از این بلوک ها هزینه های به مراتب کمتری را برای شما به همراه دارد چراکه عموماً بلوک نسبت به آجر و مصالح هم رده ابعاد بزرگتری دارد.همین ابعاد بزرگتر باعث می‌شود تا پروسه ساخت بسیار سریع تر باشد؛ چرا که به ردیف های کمتری نیاز داشته و در نتیجه پروسه کلی سرعت بیشتری به خود می گیرد.موضوع دیگری که در این میان وجود دارد، سبک بودن بلوک ها می باشد. در واقع این دسته از بلوک ها نسبت به سایر مصالح وزن کمتری دارند.این موضوع حمل و نقل آن ها را ساده تر می کند. این دو عامل در کنار هم دیگر هزینه های نیروی انسانی را هم به شدت کاهش می دهند.به همین جهت است که استفاده کلی از این مصالح می تواند بهترین گزینه ممکن برای عایق سازی باشد.البته در این میان کم نیستند افرادی که با دیدن قیمت بالاتر این بلوک ها تا حدودی نسبت به خرید بلوک های سبک دچار شک و تردید می شوند.اما باید عنوان کنیم استفاده از این بلوک ها ارزان ترین راهکار برای عایق سازی فضای داخلی خانه شما می باشد.مازاد بر این تفاوت قیمت آن ها به اندازه مجموع هزینه های یک ساله شما در رابطه با هدررفت انرژی برق و گازتان نخواهد بود. لذا استفاده از این بلوک ها در هر حالت هم اقتصادی تر به نظر می آید.

خرید بلوک ویژه عایق سازی

همانگونه که تا به این لحظه متوجه شده اید، بلوک های سبک بهترین بلوک است و می توانند انتخاب بسیار مناسبی برای عایق سازی خانه های شما باشند.در واقع این دسته از محصولات می توانند با کمترین هزینه ممکن، بهترین سطح عایق سازی را برای شما فراهم نمایند.از طرفی دیگر این محصولات می‌توانند به شیوه‌ای بسیار ایده‌آل موجب صرفه جویی در هزینه های شما شوند.البته این موضوع سبب شده تا شما بتوانید گزینه مناسب را برای امورات خود انتخاب نمایید.در واقع این روزها انواع مختلفی از بلوک های سبک در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی ها و البته مزایای مختص به خود را دارند.بدین جهت مشتریان نمی توانند گزینه ایده‌آل را انتخاب کنند. بدون شک در صورت اشتباه شما هم در پروسه عایق سازی، بازدهی کافی را دریافت نمی کنید.
ما در شرکت سازه سبک آرسام سعی داشته ایم تا مناسب ترین و البته ایده آل ترین مدل های بلوک سبک را با قیمتی مناسب در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.از طرفی دیگر ما مشاوره های لازم در این زمینه را هم به مشتریان ارائه می دهیم. لذا اگر به دنبال خرید بلوک سبک هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

اجرای بلوک عایق ساختمانی

اجرای بلوک عایق ساختمانی با بلوک سبک سیپورکس هبلکس

اجرای بلوک عایق در ساختمان سازی

اجرای بلوک‌عایق در دیوارهای جانبی و جدا کننده، به دلیل وجود آهک و چسبندگی بالای آن، به ملات کمتری نسبت به سایر مصالح مشابه نیاز دارد.تفاوت عمده این بلوک با آجر در این است که می توان آجر را به صورت خام استفاده نمود، اما در برخی موارد بلوک‌عایق را ابتدا باید کاملا خیس نمود. با این روش بعد از خشک شدن این بلوک خاصیت عایق برودتی را حفظ می نماید.

بلوک‌عایق در اکثر موارد قابل برش است. به طوری که با یک اره معمولی یا شیارزن های متفاوت می توان برای نصب تاسیسات آب، برق و گاز و… روی آن اقدام کرد.
ملات به کار رفته در چینش بلوک‌عایق عموما ملات پودری ساده می باشد. همچنین در برخی از این بلوک ها وجود کام و زبانه باعث استحکام در چیدمان آن برای می شود.

بلوک فوم‌دار چیست و چگونه یک بلوک سیمانی بلوک‌عایق می شود؟

برخی افراد نمی دانند که بلوک فوم دار چیست؟ برای جواب به این سوال باید بگوییم که به بلوک های عایق حرارتی، اصطلاحا بلوک فوم دار یا بلوک سیمانی فوم دار می گویند. بلوک‌عایق بلوکی متخلخل است که از سبک دانه ها و سیمان تشکیل می شود. وجود حباب های گازی و حباب هوای فراوان و متراکم در این نوع بلوک، موجب شده است که یکی از مصالح عایق حرارتی، صوتی و برودتی محبوب در ساخت و ساز باشد. در بیشتر این بلوک ها از فوم های هوادار و سبک دانه ها استفاده می شود. این استفاده، منجر به کاهش وزن مرده ساختمان، مصرف ملات کمتر و کاهش سایر هزینه‌ها برای نصب عایق های مختلف در دیوار می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.