بلوک AAC چیست ؟ - مراحل و روش تولید بلوک aac- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
بلوک AAC چیست ؟

بلوک AAC چیست ؟

آنچه در این مقاله می‌خوانیم معرفی و توضیحی درباره بلوک سبک اتوکلاو شده است که به بررسی تاریخچه، مواد اولیه، مراحل و روش تولید، نوع اجرا، مزایا و معایب این بلوک و نکاتی درباره بلوک AAC می‌پردازد، همچنین پاسخ خواهیم داد که به طور کلی بلوک AAC چیست ؟ اتوکلاو چیست؟

مروری بر تاریخچه بلوک AAC

همه چیز از کمبود چوب برای ساخت و ساز در سوئد شروع می شود جایی که در سال 1920 مهندسین با بحران کمبود چوب و از بین رفتن جنگل ها مواجه شدند و باید فکری به حال مصالح جایگزین می کردند. در سال 1924 دکتر اکسل اریکسون، آرشیتکت سوئدی موفق به ابداع بلوک AAC شد. اختراعی که باعث جایگزینی این بلوک سبک به جای آجر و آجرسفالی گردید.بتن هوادار اتوکلاو شده که در اصطلاح انگلیسی مخفف Autoclaved Aerated Concrete – AAC در اروپا به این اسم (AAC) نام گذاری شده، همان بتن گازی سبک یا متخلخل می باشد.در حدود 1943 میلادی آلمانی ها هم از این روش در ساخت و ساز استفاده کردند و بعد ها انگلستان با جایگزینی خاکستر به جای سیلیس از این تکنولوژی و بلوک AAC بهره برد.در اروپا و آمریکا بلوک سبک، با نام های تجاری نظیر SIPOREX، YTONG ،HEBEL عرضه می گردد که در سوئد با نام تجاری SIPOREX درسال 1939 عرضه شد.امروزه این بلوک به هبلکس یا سیپورکس یا آران لکس معروف است که با وجود تقریبا 450 تولید کننده در 41 کشور جهان عرضه می شود.

مواد اولیه بلوک AAC

برای این که بدانید بلوک AAC چیست ؟ ابتدا باید بدانید که از چه موادی ساخته شده است.مواد تشکیل دهنده و اولیه بلوک اتوکلاو عبارتند از ماسه، آهک، آب و سیلیس و مقداری پودر آلومینیوم ترکیباتی قابل بازیافت و برگردان به چرخه طبیعت می باشند.سیلیس جزو مهم ترین مواد اولیه بلوک AAC است و از معادن به صورت پخته شده به کارخانه انتقال می یابد.

مراحل و روش تولید بلوک AAC چیست ؟

نوع ساخت بلوک اتوکلاوی به روش اختلاط و پخت مواد اولیه است. عمل آوری بلوک سبک، در حرارت و فشار زیاد انجام می شود و این بلوک یک محصول بتنی متخلخل با مقاومت بالا است.وجود حباب های  گاز در بلوک سیپورکس AAC این بلوک را به عایق خوب حرارتی نیز تبدیل کرده است.سیلیس و آب به صورت دوغ آب و همچنین آهک پخته شده و سیمان با یکدیگر مخلوط شده و سپس طی مدت زمان مشخصی قالب ریزیی می شوند.بلوکAAC با مقداری پودر آلومینیوم در 200 درجه سانتی گراد پخت می شود.عموما در هر کارخانه، سه سیلو برای نگهداری آهک، سیمان و سیلیس وجود دارد که طی زمان مشخصی وارد چرخه ی تولید می شوند.آب و سیلیس به صورت گل یا دوغ آب و مواد مصرفی نظیر سیمان و آهک به صورت خشک مخلوط می شوند.در کل دو نوع آسیاب مواد تر و مواد خشک در کارخانه های تولید بلوک AAC وجود دارد.

بلوک AAC چیست ؟

بلوک AAC

مراحل اولیه تولید بلوک aac

پیش از قالب ریزی مواد اولیه باید مواد به دقت توزین شوند و سپس در میکسر های مخصوص با مدت زمان مشخص مخلوط شوند و بعد قالب ریزی صورت گیرد.قالب های اولیه بلوک AAC هر کدام تقریبا 3 متر مکعب فضا دارند.بعد از عملیات ها و واکنش های شیمیایی که در زمانی حدود 3.5 ساعت صورت می گیرد، قالب های تولیدی به خط ریخته گری انتقال داده می شوند.حالا قالب را با مازوت اندود می کنند تا در مرحله ریخته گری چسبندگی آن پایین بیاید.به علت تغییراتی که ممکن است در مواد اولیه صورت گیرد، قبل از هر گونه عملیات برش باید در آزمایشگاه مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد.بعد از این کار بلوک AAC باید مورد آزمایش شیمیایی و کنترل کیفیی نیز قرار بگیرد.حالا بعد از برش های سطحی و برش های عرضی و طولی و صاف شدن سطح بلوک سبک، در مرحله بعد قالب ها وارد اتوکلاو می شوند تا در حرارت 200 درجه سانتی گراد با فشار 12 اتمسفر پخته شوند.

نکاتی درباره تولید بلوک اتوکلاو

اتوکلاو بلوک aac

دستگاه اتوکلاو برای پخت بلوک aac

در تولید بلوک AAC، شن کوارتز، آهک با سیمان به مثابه عامل پیوند کننده پودر آلومینیوم به نسبت تقریبا 3 درصد و آب، زمانی که مخلوط می شود با واکنش شیمیایی متعدد باعث وزن سبک و خاصیت عایق حرارتی آن می شود.پودر آلومینیوم با هیدروکسید کلسیم واکنش داده و هیدروژن تولید می کند.گاز هیدروژن مخلوط خام را تا تقریبا دو برابر حجم فوم می نماید که در پایان پروسس فرمینگ هیدروژن در اتمسفر رها شده و توسط هوا جایگزین می شوند.پس از خروج از قالب ها بلوک AAC، زمانی که فوم ها از مواد جدا می شوند، محصول جامد است اما همچنان نرم می ماند، پس باید مدت زمان 12 ساعت در اتاق اتوکلاو قرار داده شود.پروسه سخت شدن بلوک در شرایط فشار بخار تا زمانی که حرارت به 180 درجه سانتی گراد و فشار به 12bar می رسد، دانه های کوارتز با هیدروکسید کلسیم واکنش داده و کلسیم سیلیکو هیدروکسید تولید می شود.این دقیقا عاملی است که باعث بالا رفتن مقاومت بلوک AAC می شود.

بیشتر بدانید: بلوک عایق

مزایا و معایب بلوک AAC چیست ؟

از مزایای قابل اهمیت بلوک سبک اتوکلاو می توان به سرعت اجرای 3 برابری بلوک AAC نسبت به مصالح مشابه آن اشاره کرد.

  • عایق حرارتی
  • عایق صدا
  • عایق برودت
  • وزن سبک بلوک AAC
  • استحکام بالای بلوک سبک در برابر زلزله و آتش سوزی
  • قابل بازیافت و برگردان آن به چرخه طبیعت
  • سهولت در برش آن برای اجرا و حتی اجرای تاسیسات روی بلوک AAC

اما با وجود همه این موارد از معایب بلوک AAC تنها می شود به این اشاره کرد که این بلوک سبک را نمی توان برای دیوارهای باربر یا به اصطلاح دیوار حمال استفاده کرد؛ مگر آن که ضخامت دیوار را افزایش داد که این کار خیلی مقرون به صرفه نمی باشد.

نکات مهم درباره بلوک AAC چیست ؟

با خواندن این مقاله متوجه شدید که بلوک AAC و بهترین بلوک چیست؟ بلوک های سبک اتوکلاو شده aac در برندهای مختلفی مانند سیپورکس، هبلکس، پرین و … در بازار مصالح ساختمانی موجود هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به نکات مهم در رابطه با این بلوک aac بپردازیم.

  • وزن بلوک AAC بین 400 تا 800 کیلو گرم بر متر مربع است.
  • مقاومت فشاری بلوک اتوکلاو بین 20 تا 70 کیلو گرم بر سانتی متر مربع است.
  • بلوک AAC راحت برش می خورد و این باعث می شود تا ضایعات کمتری نسبت به آجر و سفال داشته باشد و به دلیل سبکی می توان از ضایعات آن به صورت پوکه استفاده می شود.
  • مقاومت حرارتی بلوک AAC باعث حفظ گرما و یا خنکی ساختمان می شود.
  • بلوک AAC در ابعادی نظیر ۶۰*۲۵*۱۰ ،۶۰*۲۵*۱۲٫۵ ،۶۰*۲۵*۱۵ ،۶۰*۲۵*۲۰ ،۶۰*۲۵*۲۵، ۶۰*۲۵*۳۰ سانتی‌متر و حتی بنا به نیاز در ابعاد مختلف دیگری عرضه می گردد.

خرید بلوک aac

باید اشاره کرد که یکی از بزرگترین ارائه دهندگان بلوک AAC در ایران شرکت سازه سبک آرسام با برند سیپورکس می باشد که در جهت ارائه این محصول با کیفیت بالا خدمت رسانی می کند. برای خرید بلوک سبک ابتدا سایز و ابعاد بلوک را در سایت مشاهده نمایید و سپس اقدام به خرید بلوک نمایید. همچنین مشاوران ما می توانند در این راستا اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهند و در انتخاب سایز دقیق بلوک های ساختمانی شما را یاری نمایند.

همراه ما باشید با مقاله: نکات مهم در خرید بلوک سبک

 ما را در اینستاگرام (siporex.ir) دنبال کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه دربارهٔ «بلوک AAC چیست ؟»

سروش گفت:

سلام : آیا سرمایه گذاری در این صنعت توجیه اقتصادی دارد و برگشت سرمایه و نرخ بازدهی آن چقدر است . متشکرم

admin گفت:

سلام دوست عزیز
با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

علی اسکندی گفت:

تشکر از توضیحات کاملتون.
چگونه سفارشمو برای خرید بلوک aac ثبت کنم؟

ممنون. برای ثبت سفارش یا خرید بلوک باید با 02188780480 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.