زلزله چیست؟ مصالح ساختمانی ضد زلزله کدامند؟ - شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
زلزله چیست؟ مصالح ساختمانی ضد زلزله کدامند؟

زلزله چیست؟ مصالح ساختمانی ضد زلزله کدامند؟

زلزله چیست ؟ به چه چیز زلزله می‌ گوییم؟ زمین چرا و چگونه به لرزش در می‌ آید؟ آیا زمین‌ لرزه قابل پیش‌ بینی است؟ مصالح ساختمانی ضد زلزله کدامند؟ در این مقاله به تمامی این پرسش‌ ها پاسخ خواهیم داد.

زلزله چیست؟

زمین‌ لرزه یا زلزله یک رخداد طبیعی است که علت آن افزایش بیش از حد انرژی در پوسته زمین است که منجر به لرزش و فشار در سنگ های زمین می شود. در واقع وقتی فشار در لایه های درونی زمین زیاد باشد، باعث گسستگی در سنگ های زمین می شود. لرزش ساختمان ها و فرو ریختن آن و در نهایت از بین رفتن ساختمان ها و جان انسان ها و نابودی از مشکلاتی است که با وجود زلزله اتفاق میفتد.تلفات جانی و مالی از جمله خساراتی است که با زلزله همراه است. قبل و بعد از زلزله ممکن است لرزه هایی وجود داشته باشد که به آن پیش لرزه و پس لرزه گفته می شود. لرزه هایی که قبل از زلزله اصلی اتفاق میفتد را پیش لرزه و لرزه های پس از زلزله اصلی را پس لرزه می گویند. هر زلزله ممکن است پیش زلزله و پس لرزه داشته باشد. مقیاس اندازه گیری زلزله، ریشتر نام دارد. مثلا گفته می شود: زلزله 7 ریشتری باعث خسارات سنگینی می شود و خطرناک است که نشانگر قدرت زلزله است. زلزله‌ خیزترین منطقه در ایران منطقه‌ گسلی زاگرس است. زلزله باعث به‌ وجود آمدن گسل در سطح زمین می‌شود. این گسل‌ها خود به وقوع زلزله کمک می کنند، به همین دلیل یک ارتباط دو طرفه بین این دو وجود دارد.

زمین لرزه یا زلزله

دلیل زمین لرزه یا زلزله چیست ؟!

بیشتر بدانید: عامل اصلی ایجاد زلزله کدام است؟

پیش‌ بینی زلزله

زلزله به طور کلی قابل پیش‌ بینی نیست و اگر کسی گفت که زلزله قابل پیش بینی است، باور نکنید؛ چون حرف درستی نزده است. ولی با این اوصاف عواملی وجود دارد که می‌توان آن ها را به عنوان هشدار یا اخطار در نظر گرفت. به این عوامل اصطلاحا “پیش‌ نشانگر” گفته می شود. ابزار زلزله‌ نگار لوازمی به شکل پاندول هستند که با وقوع زلزله به حرکت در می‌آیند. هرچه عمق زلزله بیشتر باشد حرکت این پاندول بیشتر خواهد بود. موارد زیر از پیش‌ نشانگرهای قابل اندازه‌ گیری توسط ابزار علمی می‌ باشند.

  • تغییرات دمایی در جو کره‌‎ی زمین
  • تغییرات سطح آب‌ های زیر زمینی
  • لکه‌های خورشیدی
  • وقوع زلزله‌ های دیگر در صفحات مشترک زمینی
  • حرکت توده‌ مایع ماگمایی در اعماق زمین
  • و ….

البته به غیر از موارد بالا که تخصصی توسط ابزارهای خاص اندازه گیری می شوند، مردم عادی هم با نشانه هایی می توانند وقوع آن را پیش بینی کنند. مثلا حیوانات چون غریزه بالایی دارند، زودتر از این گونه حوادث مطلع می شوند. تغییرات در رفتار آن ها را می توان به عنوان یکی از این عوامل درنظر گرفت.

  • واکنش های غیر طبیعی حیوانات
  • بال زدن شدید پرندگان
  • بیرون آمدن کرم‌ های درون خاک
  • بالا یا پایین آمدن آب‌ های زیرزمینی و تغییرات طعم آن ها

همینطور زمین‌ لرزه‌ های خفیف پیش از وقوع زلزله نیز از عواملی است که ممکن است منجر به زمین لرزه یا زلزله شود.
پیشنهاد سیپورکس، بخوانید: آیا زلزله را می‌ توان پیش‌بینی کرد؟

زلزله چند ریشتری خطرناک است ؟

زلزله ها از کمتر از 2 ریشتر تا 10 ریشتر و یا بیشتر متغیر هستند که تاکنون زلزله 10 ریشتری و یا بیشتر از 10 ثبت نشده است. زمین‌ لرزه‌ هایی با درجه‌ کمتر از 1 ریشتر توسط انسان غیرقابل شناسایی هستند. رنج حدودی 2 ریشتر را اکثریت انسان‌ ها احساس نمی‌ کنند. در مقیاس 3 ریشتری، زلزله در نواحی محدوده‌ رخداد قابل احساس است. در زلزله‌ های 4 ریشتری، ساختمان‌ها به لرزه در می‌ آیند. زلزله‌ های 5 ریشتری می‌ توانند آسیب‌ رساننده باشند. زلزله های 4 تا 5 ریشتر اجزای داخل ساختمان می لرزند ولی تلفات ندارد. در 6 تا 7 ریشتر اگر ساختمان ها از مصالح ضد زلزله استفاده نکرده باشند، خسارات برجای می‌ ماند. زلزله های 8 تا 10 ریشتر خطرناک هستند و تلفات و خسارات غیرقابل جبرانی را در پی خواهند داشت و تخریب کامل اتفاق میفتد.

10 نکته مهم برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

مصالح ساختمانی ضد زلزله

بلوک سبک سیپورکس ضد زلزله

بلوک سبک سیپورکس ضد زلزله (مقاومت بالا در برابر زلزله)

امروزه در ساخت بناها جهت کاهش صدمات ناشی از زلزله، از مصالح ساختمانی ضد زلزله استفاده می شود تا از مقاومت بالایی در برابر زلزله برخوردار باشد و از خسارات احتمالی جلوگیری شود. یکی از مهم ترین مصالح ضد زلزله، ” بلوک سبک سیپورکس ” است. بلوک سیپورکس یک نوع بلوک سبک است که فرآیند پخت آن اتوکلاو است. اتوکلاو چیست ؟ یعنی فرآیندی که بلوک ها در فشار و دمای بالایی با دستگاه های اتوکلاو پخته می شوند که مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند. همچنین این بلوک aac وزن سبکی دارد که باعث می شود بار مرده ساختمان کاهش پیدا کند.
بلوک سیپورکس یکی از این بهترین مصالح ساختمانی برای مقابله با زلزله به شمار می رود که در این راستا تست هایی انجام شده که این مقاومت بالا را اثبات کرده است. برای مشاهده آزمایش ها و شبیه سازی بلوک سیپورکس در رابطه با زلزله می توانید به بخش گالری فیلم مراجعه نمایید و ویدیوهای مرتبط را ببینید.
پس استفاده از این بلوک برای انواع ساختمان به شدت توصیه می شود تا امنیت پابرجا باقی بماند. ساختمان‌ هایی که بر اساس معیارهای استاندارد ساختمان‌ سازی ساخته نشده‌اند، زودتر از سایرین دچار آسیب می‌ شوند. در مقابل، ساختارهای ضدزلزله پایدار می‌مانند و بسیار دیرتر دچار آسیب‌ های جدی می‌ شوند. سیپورکس شما را به خواندن مقاله اهمیت استاندارد سازی ساختمان دعوت می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.