عایق صوتی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟

عایق صوتی چیست

عایق صوتی چیست؟ بلوک عایق صوتی چیست؟ چرا باید از بلوک عایق صوت یا عایق صدا استفاده کنیم؟ استفاده از بلوک عایق صوت چه مزایایی دارد؟
هر آنچه که مربوط به این مبحث است را در این مقاله به طور خلاصه و مفید ذکر می کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

عایق صوت یا عایق صدا چیست؟

ابتدا باید بدانید که عایق چیست؟ عایق یعنی استفاده از یک نوع پوشش که از اتلاف انرژی جلوگیری کند. به عبارت دیگر این توانایی را دارشته باشد تا امواج صوتی را در خود حبس کند و از انتشار صوت خودداری کند. آلودگی صوتی یکی از مشکلاتی است که امروزه خیلی پرحاشیه شده و به مرور زمان رعایت آن در ایران جزو الزامات می شود. گوش انسان توانایی شنیدن صداهایی را دارد که فرکانس آن ها بین 20 تا 20000 هرتز است. در واقع انسان توانایی تشخیص صداهایی که فرکانس آن ها بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد را ندارد.

مهم ترین عایق در صنعت ساختمان عایق صوت، عایق حرارت و عایق رطوبت است. حال که با اصطلاح عایق آشنا شدید. باید به تعریف عایق صوت که بحث اصلی این مقاله است، بپردازیم.

عایق صوت (عایق صدا)

عایق صوت در واقع لایه ای است که برای جلوگیری از انتقال صوت یا صدا در محیط استفاده می شود. امروزه از پوشش های مختلفی برای جلوگیری از رد و بدل شدن صدا در ساختمان استفاده می شود. حتما به سینماها، سالن های کنفرانس و محیط هایی از این قبیل دقت کرده اید که آلودگی صوتی در آن بسیار حائز اهمیت است.

شاید اسم عایق صوت آکوستیک که در واقع استفاده از فوم آکوستیک هست، یا عایق صوتی فایبرگلاس و موادمعدنی و… به گوشتان خورده که این موارد نمونه ای از عایق صدا به شمار می روند. اغلب از پوشش هایی (فوم صداگیر) در اطراف سالن و سقف برای انتقال صوت استفاده می کنند.

بخوانید: انواع بلوک سبک

عایق صوتی چیست
اهمیت عایق صوتی چیست؟

اکثر ساختمان های مسکونی و اداری فاقد عایق صدا هستند که به مسئله ای آزاردهنده تبدیل شده و آسایش افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر بدانید: بلوک هبلکس چیست؟

بهترین عایق صوتی چیست؟

علاوه بر فوم های صداگیر از می توان از ابتدای ساختن یک ساختمان استاندارد از بلوک های عایق صوت مانند بلوک سیپورکس استفاده کرد. بلوک سیپورکس یک بلوک سبک ساختمانی است که دارای مزایای زیادی است که یکی از مزایای این بلوک عایق، عایق صوت است. بلوک سیپورکس عایق صوت، عایق حرارت و عایق رطوبت می باشد.

استفاده از بلوک عایق صوت چه مزایایی دارد؟

  • مقاومت بالا در برابر انواع صدا و اتلاف انرژی
  • حفظ آرامش خود و سایر افراد موجود در ساختمان
  • غیرقابل نفوذ بودن و عدم عبور نم و رطوبت
  • مقاوم در برابر عوامل میکروبی و قارچ ها
  • و…

بلوک سبک سیپورکس که اغلب افراد آن را با نام بلوک AAC می شناسند، بهترین بلوک برای صنعت ساختمان سازی محسوب می شود.

👈 بلوک aac چیست؟

دلیل اهمیت عایق صوتی بودن بلوک سبک ساختمانی

عایق بودن مصالح در برابر صوت را می توان به عنوان یکی از ویژگی ها و البته مزیت های جانبی برخی از مصالح در نظر گرفت که در طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با این اوصاف بسیاری از مصالح چنین ویژگی را ندارند.

نکته قابل توجه این است که وجود چنین قابلیتی غالباً در مصالح رده بالا و با قیمت بیشتر دیده می شود. همین فاکتور هم باعث شده تا اغلب مشتریان اولویت خود را بر روی محصولات ارزان تر و بدون عایق صوتی قرار دهند. اگر چه این فاکتور می تواند در ابتدای کار موجب صرفه جویی در هزینه های آن ها شود، اما بدون شک در آینده مشکلات بیشتری را برایشان به همراه خواهد داشت؛ چراکه اغلب این افراد از اهمیت عایق صوتی بی خبر هستند.

در حقیقت باید عنوان کنیم که عایق صوتی بودن می تواند به حفظ حریم خصوصی شما کمک کند. این فاکتور برای آپارتمان های مسکونی بسیار حیاتی است؛ چرا که واحدهای کنار عملا صدای همسایگان خود را نخواهند شنید. این موضوع برای زمان هایی که همسایه های شما مهمانی‌های پرسر و صدا برگزار می‌کنند، می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

از طرفی دیگر چنانچه شما به حفظ حریم خصوصی خود اهمیت می دهید، بایستی حتماً از مصالح عایق استفاده نمایید. افزون بر این موارد مصالح عایق کمک می کند تا آلودگی های صوتی خارج از محیط، کمترین تاثیر را بر روی آرامش شما بگذارد. این موضوع برای خانه هایی که در نزدیکی اماکن پر ترافیک و شلوغ ساخته می شوند، بسیار حائز اهمیت است.

در چنین سازه هایی اگر از مصالح رده پایین استفاده شود، بدون شک آرامش داخل خانه تحت تاثیر سر و صدای بیرون از آن قرار گرفته و مانع از آرامش و استراحت ساکنین می شود. مجموع این موارد در کنار هم دیگر سبب شده تا در طی چند سال گذشته اغلب مشتریان اولویت خود را بر روی انتخاب مصالح با عایق صوتی قرار دهند؛ چرا که در هر حال می‌تواند به حفظ حریم خصوصی و آرامش آن ها کمک‌های شایانی بکند.

بیشتر بدانید: بازسازی ساختمان با بلوک سبک

بلوک عایق صوت
بلوک عایق صوت

بلوک سیپورکس چگونه می تواند مانع از انتقال صوت بشود؟

همانگونه که در بالاتر هم اشاره کردیم، بلوک‌های سیپورکس می‌توانند به شیوه ای بسیار مناسب مانع از انتقال صدا شوند. همین فاکتور هم آن ها را به عنوان یکی از مصالح عایق صوت معرفی کرده است.

اما چگونگی ممانعت بلوک های سیپورکس از نفوذ صدا، جزو مواردی است که افراد را سردرگم کرده است. در حقیقت اغلب آن ها نمی‌دانند که این دسته از بلوکات چگونه مانع از انتقال صدا می شوند. در این رابطه باید عنوان کنیم که بلوک سیپورکس دارای ساختار متخلخل هستند. در فضای داخلی این دسته از بلوک ها، حباب های مختلفی از هوا وجود دارد که بر روی فرکانس های صوت تاثیر می گذارند.

در واقع این فضاهای خالی باعث انعکاس و اختلال در امواج صوت می شوند. بر همین مبنا، افرادی که در پشت دیوار های آن قرار دارند، صدای طرف دیگر را نمی شنوند و یا صدای غیر واضح به گوش آن ها می خورد.

افزون بر این موارد متریال‌های موجود در ساختار این بلوک ها، فضای خالی بسیار کمی در بین خود دارد. همین اتصال قوی تر آن ها باعث شده تا عملاً انتقال صوت از طریق آن ها بسیار دشوار تر شود.

ترکیب این دو موضوع در کنار هم دیگر سبب شده تا بلوک های سیپورکس و هبلکس بتواند به انتخاب مناسبی برای عایق کردن یک محیط از لحاظ صدا بدل شود. بر همین مبنا هم بوده که این روزها بسیاری از معماران، این دسته از بلوک ها را برای ساختمان های مسکونی استفاده می کنند.

همچنین بهنر است بدانید که نحوه بارگیری بلوک سبک به چه صورت است؟

خرید بلوک سیپورکس عایق صدا از شرکت سازه سبک آرسام

همانگونه که اشاره کردیم، بلوک های سیپورکس با توجه به نوع ساختار خود می‌توانند انتخاب مناسبی برای جلوگیری از انتقال صدا باشند. با این اوصاف باید عنوان کنیم که چنین وضعیتی صرفا در بلوک های سیپورکس اتوکلاو شده به چشم می خورد. در حقیقت اغلب بلوک های سیپورکس موجود در بازار به دو دسته اتوکلاو شده و غیر اتوکلاو شده تقسیم می‌شوند.

مدل های اتوکلاو شده در طی پروسه ساخت وارد فرایند هوادهی شده‌اند و حدود ۸۰ درصد از وزن آن ها را حباب های هوا تشکیل می دهد. در مقابل مدل های غیر اتوکلاو شده، این فرآیند را پشت سر نگذاشته اند. به همین جهت است که نمی‌توانند مزیت های مدل اتوکلاو شده را داشته باشند.

بخوانید: از بلوک AAC در چه کشورهایی بیشتر استفاده می شود؟

ما در شرکت سازه سبک آرسام سعی کردیم تا بهترین مدل های این محصول را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، لذا اگر شما هم به دنبال این دسته از محصولات هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. ما در این مقاله سعی کردیم خیلی کوتاه بگوییم عایق صوتی چیست و استفاده از بلوک عایق صوتی چه مزایایی دارد.

امیدواریم از خواندن این مطلب اطلاعات کاملی در این راستا کسب کرده باشید. اگر نظری در مورد اهمیت عایق سازی ساختمان و یا استفاده از بلوک عایق صوتی دارید، باعث خرسندی ما خواهد بود که با ما در میان بگذارید.

همراه ما باشید با: اجرای گچ و نما روی بلوک سبک هبلکس

 ما را در اینستاگرام (siporex.ir) دنبال کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *