انواع مصالح ساختمانی - کاربرد انواع مصالح ساختمانی، جنس و تولید آن- شرکت سازه سبک آرسام
ورود و ثبت نام 0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

mini cart
انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی

منظور از مصالح ساختمانی مواد و متریالی است که در ساخت و ساز یک سازه یا یک ساختمان کاربرد دارد و دارای انواعی هستند. ما در این مقاله انواع مصالح ساختمانی را براساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کردیم.

انواع مصالح ساختمانی

وقتی از عموم افراد بپرسید که مصالح ساختمانی چیست و یا چند مورد از این مصالح را نام ببرند، اکثرا به ماسه، گچ، سیمان و… اشاره می کنند که جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می شوند.
اما اگر بخواهیم به طور تخصصی انواع آن را بیان کنیم باید برحسب آیتم هایی مانند جنس، نحوه تولید، منشا و کاربرد تقسیم بندی کنیم؛ چون هر مواد نسبت به این المان ها متفاوت است و ویژگی های خاص خود را دارد.

مصالح ساختمانی از نظر جنس به چند صورت است؟

اگر مصالح را بخواهیم از لحاظ جنس بیان کنیم به دو گروه ساده و مرکب تقسیم می گردند.

  • مصالح ساده

به فرآورده های معدنی، طبیعی یا مصنوعی که از یک جنس و مواد داخلی مشابه تشکیل شده باشند، مصالح ساده می گویند. شن، ماسه، سیمان، کاشی، تیرآهن و… از این دست مصالح ساختمانی می باشند.

  • مصالح مرکب

فرآورده های معدنی، طبیعی یا مصنوعی که از چند نوع ماده داخلی تشکیل شده باشند، مصالح مرکب نامیده می شوند.بتن، تیرچه، ایرانیت، ایزوگام، ملات ها و… مصالح ساختمانی مرکب می باشند.

انواع مصالح ساختمانی از لحاظ نحوه تولید:

مصالح ساختمانی از نظر نحوه تولید به دو دسته مصالح پیش ساخته و مصالح درجا تقسیم می شوند.

  • مصالح پیش ساخته

به مواد و مصالح ساختمانی که از طریق عملیات تولید کارخانه تهیه شوند، مصالح پیش ساخته گویند.کاشی، سرامیک، آجر، سفال، تیرچه، بلوک، بتن، قیرگونی و… از این قبیل مصالح ساختمانی می باشند.
بیشتر آشنا شوید با: بلوک سبک 

  • مصالح درجا

به مواد و مصالح ساختمانی که در همان محل احداث تهیه و تولید گردد، مصالح درجا گفته می شود.ملات ها، بتن درجا، بلوک سقفی، چهارچوب درجا و… از مصالح ساختمانی درجا به شمار می روند.

انواع مصال

ح ساختمانی از لحاظ کاربرد آن ها:

مواد و مصالح ساختمانی از نظر منشا و کاربرد آن ها به مصالح طبیعی، چسباننده ها، ملات ها، قطعات، فزات، چوب، مواد آلی و متفرقه تقسیم می شوند.

  • مصالح طبیعی

به مواد معدنی موجود در طبیعت، مصالح طبیعی گویند. مصالح سنگی، ماسه، خاک ها به ویژه خاک رس از مصالح طبیعی می باشند.

  • چسباننده ها

به مواد معدنی یا مصنوعی که به کمک ماده حلال چسبنده شده و ذرات مواد و مصالح را به یکدیگر بچسباند، چسب گویند. گچ، سیمان، آهک، قیر و… از چسباننده ها می باشند.
پیشنهاد ما: چسب سیپورکس

چسب بلوک aac سیپورکس

چسب بلوک aac سیپورکس با مقاومت بالا

  • ملات ها

به مواد مرکب چسبنده که از ترکیب ماده حلال و چسب ساختمانی و ذرات پر کننده حاصل می شود، ملات گفته می شود.ملات گل رس، ماسه آهک، ملات کاه گل، شفته آهک، گچ، گچ و خاک و… از این دست ملات ها می باشند.

  • قطعات

به اجزای معدنی یا مصنوعی مورد استفاده در اجزای ساختمان، قطعات گفته می شود. سنگ ساختمان، آجر و بلوک، کاشی، سرامیک، شیشه و… از قطعات نام برده می شوند.

حتما بخوانید: تفاوت بتن مسلح و بتن غیر مسلح

کاربرد انواع مصالح ساختمانی

  • فلزات

به ترکیبات شکلی حاصل از ذوب و قالب گیری کانی های فلزی، مصالح فلزی گفته می شود.فولاد، چدن، آهن آلات، آلومینیوم، مس و… از فلزات هستند.

  • چوب

به ترکیبات شکلی برش خورده از تنه درختان و یا فرآورده های فرآوری شده از تراشه اره کاری حاصل چوب گویند. تیرک، نئوپان یا فیبر، روکش های چوبی و… از مصالح چوبی می باشند.

  • مواد آلی

به مواد شامل هیدروکربن حاصل از تجزیه بقایای جانوران و گیاهان تولید شده که در امور ساختمان و عایق کاری کاربرد دارند، مواد آلی گفته می شود.فیبرهای ساده و هوا دمیده، آسفالت و چسب ها، PVC و… از مواد آلی هستند.

  • مواد متفرقه

به سایر مواد و مصالحی که در امور ساختمانی کاربرد دارند اما در دسته بندی مشخصی جای نگیرند، مواد متفرقه گفته می شود.پشم شیشه، پشم سنگ، چوب پنبه، آزبست، گونی و… از مواد متفرقه اند.

انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی

بخوانید: روشهای سبک سازی ساختمان

انواع بتن و بلوک های ساخته شده با آن

بتن را می توان به عنوان یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی در نظر گرفت که برای ساخت بناهای مختلف به کار می رود. این متریال به دلیل ساختار بی نظیر خود نفوذ بسیار بالایی را در صنعت ساختمان سازی کسب کرده و به همین جهت بوده که مصالح مختلفی بر مبنای آن ساخته شده است. رایج ترین و البته محبوب ترین نوع مصالحی که به وسیله بتن ساخته شده، بلوک های آن هستند.

در حقیقت بلوک های بتنی به دلیل نوع ساختار منحصر به فرد خود ویژگی های گوناگونی دارند که آنها را بسیار متمایز می‌کند. همین تمایز هم سبب شده این روزها انواع گوناگونی از بلوک بتنی در بازار رواج پیدا کنند. ما برخی از آنها را خدمت شما عزیزان معرفی کرده ایم.

بتن سبک

بتن سبک را می توان به عنوان یکی از انواع مدل های بتن در نظر گرفت که در طی چند دهه اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده اند. برای ساخت این دسته از بتن ها ترکیبی از سبکدانه و سیمان به همراه آب استفاده می شود.

در حالت کلی اگر وزن بتن ها کمتر از ۱۹۲۰ کیلوگرم بر متر مربع باشد، به عنوان بتن سبک قلمداد می شود. این دسته از بتن ها به دلیل وزن اندک خود می توانند بار ساختمان را کاهش و در نتیجه مقاومت آن در برابر زلزله را افزایش دهند. همین فاکتورها نفوذ آن ها را افزایش داده است.

بلوک سنگین

بلوک سنگین به دسته ای دیگر از انواع مصالح بتنی گفته می شود که برای برخی از سازه ها کاربرد دارد. در واقع این دسته از محصولات به جای متریال های سبک، از سنگدانه های نسبتا سنگین برای پروسه ساخت استفاده کرده اند. همین فاکتور هم باعث شده تا وزن کلی آن ها بین سه تا چهار هزار کیلوگرم بر متر مربع باشد. این دسته از محصولات عموماً برای ساخت بناهای یک طبقه و نیازمند مقاومت بالا استفاده می شود.

بلوک متخلخل

بلوک متخلخل، یکی از انواع بلوک های بتنی موجود در بازار است. این دسته از محصولات دارای روزنه ها و فراوان در ساختار خود هستند که باعث می شود ساختاری متخلخل به خود بگیرند. این ساختار وزن کلی آن ها را کاهش داده و موجب عایق بندی آن ها هم می شود. لازم به ذکر است که گاها این ساختار متخلخل برای عبور هوا یا جریان آب خلق می شود. به همین جهت است که برای ساختمان هایی در مناطق شرجی کاربرد بیشتری دارد.

بلوک های پلیمری

بلوک های پلیمری به دسته ای دیگر از انواع بلوک های موجود در بازار گفته می‌شود. در این دسته از بلوک ها به جای استفاده از سیمان، در ساختارشان مواد پلیمری به کار گرفته می‌شود. این مواد پلیمری باعث می‌شود تا اتصال بین سنگدانه های بتن ها سریع تر شده و فاصله بین آنها نیز کمتر شود. از طرفی دیگر این فاکتور حجم نهایی را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

بلوک با مقاومت بالا

بلوک با مقاومت بالا یکی دیگر از مهم ترین مدل های بلوک موجود در بازار است. این دسته از بلوک ها تقریباً ساختاری مشابه مدل‌های قبلی دارند. با این تفاوت که در آن ها نسبت آب به سیمان بسیار کمتر است. همین فاکتور هم باعث شده تا این دسته از محصولات مقاومت بسیار بالاتری داشته باشد.

به گونه‌ای که مقاومت کلی آن ها به حدود ۴۰ مگاپاسکال می رسد. همین مقاومت بالا هم سبب شده تا این محصولات در برابر ضربات فیزیکی مختلف، دوام بالایی از خود نشان دهند. افزون بر این موارد، عموما مواد شیمیایی نمی تواند آسیبی را به این دسته از بطن ها وارد نمایند.

همراه ما باشید با: انواع بلوک سبک

انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی

بلوک های سبک هوادار

بلوک های سبک هوادار یا به اصطلاح بلوک های اتوکلاو شده به دسته ای دیگر از بلوک های محبوب در بازار گفته می شود. این دسته از بلوک های acc بر مبنای استاندارد 2800 ساختمان خلق می‌شود. در ساخت این دسته از بلوک ها برخی از مواد هوازا استفاده می شود که سبب می‌شود تا در پروسه ساخت، حباب های مختلف در آن ایجاد شود.

حباب ها باعث می شوند تا وزن کلی این بلوک ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه مقاومت کلی آن ها افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر ساختار حباب های موجود در آن ها مانع از انتقال صوت و حرارت می شود. همین فاکتور هم موجب شده تا این دسته از محصولات به عایق های ایده آلی برای ساخت بناهای مختلف بدل شوند.

نکته قابل توجه در رابطه با این دسته از بلوک ها، نرخ فشردگی اندک آن ها می باشد. به گونه ای که در دراز مدت دچار ترک و آسیب نمی شوند. افزون بر این موارد ساختار آن ها با سایر بلوک های بتنی متفاوت است.

به گونه ای که افراد می توانند به وسیله اره آن را برش داده و شیار یا شکل مورد نظر را در آن ایجاد نمایند. همین موضوع هم سبب شده تا این دسته از بلوک ها نسبت به سایرین متفاوت باشند. از جمله آن ها می‌توان به بلوک هبلکس، بلوک سیپورکس و بلوک پرین اشاره نمود.

بخوانید: خرید بلوک هبلکس

البته تنوع بالا در زیر مجموعه های این دسته از بلوک سفید موجب شده تا اغلب مشتریان دچار سردرگمی شوند. این سردرگمی در نهایت زیان های مختلفی را متوجه آن ها ساخته و گاها باعث هدر رفت انرژی آن ها می شود. چنانچه قصد دارید تا در دام این سردرگمی ها گرفتار نشده یا اطلاعات بیشتری را در رابطه با آن ها کسب نمایید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با مقاله: بلوک سیمانی

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

5 دیدگاه دربارهٔ «انواع مصالح ساختمانی»

سید حسین جواهری گفت:

سایت بسیار مفیدی دارید قربان

علی محمد صمیمی،تلگرام ،واتساپ ۰۹۱۷۷۷۲۸۴۰۶ گفت:

عرض سلام
باتوجه به تخصص شما ،بنده قصد دارم درجنوب ایران استان بوشهر یک مسکونی با زیر بنای ۱۰۰-۱۲۰مترمربع که پذیرای ان حداقل شصت مترمربع و ینتی باشد بسازم
ارجح مصالح سنگ و گچ است ،دریک طبقه
راهنمایی فرمایید

سیپورکس گفت:

درود وقت خوش. لطفا با 09126007986 تماس بگیرید.

مسعود همتی گفت:

تولید مطلوب و با کیفیت، قیمت مناسب، ضمانت و گارانتی در کنار خدمات پس از فروش، راهی است که شما انتخاب نموده اید و ما را در این مسیر به آینده ای روشن تر امیدوار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

پیش از اقدام به خرید بلوک سبک AAC و چسب بلوک هبلکس می توانید از کارشناسان فنی ما در این حوزه راهنمایی بگیرید و سپس اقدام به خرید بلوک سبک هبلکس کنید.

              02188780480 داخلی 104

مقالات مرتبط :

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا مطالب مورد نظر را دانلود کنید

@ کلیه امتیاز سایت متعلق به سازه سبک آرسام میباشد.